Boost til vandsportsturisme og kystbeskyttelse
2. september 2016

Boost til vandsportsturisme og kystbeskyttelse

En bule og et rev. Erhvervsvækstforum giver vækstpuljepenge til to projekter ved Hvide Sande, der handler om vandsportsturisme og innovativ kystbeskyttelse.

Vi har set positivt på ansøgningerne, fordi begge projekter styrker vandsportsmiljøet, der i den grad er med til at understøtte turismen og bosætningen, siger Jørgen Iversen fra Erhvervsvækstforum og fortsætter:

Projekterne gør det muligt, at vandsportsturismen kan vokse endnu mere, og det giver både branding, arbejdspladser og gode rammer for de fastboende, siger han.

Paddlesurfing mellem havnemolerne
Betweens hedder det ene projekt, det er et kunstigt surf-rev mellem molerne i Hvide Sande Havn, og skal udvide tilbuddene til vandsportsmiljøet i Hvide Sande og tiltrække paddlesurf-turister.

Der er et stort potentiale i at udnytte rummet mellem molerne. Der er i forvejen kun få steder langs kysten, der rigtigt egner sig til paddlesurfing. Den nye mole giver afskærmning for vinden og spiller rigtig godt sammen med de øvrige forhold, og det giver rene bølger, fortæller Michael Lund fra arbejdsgruppen bag projektet.

Revet kommer til at befinde sig inde i havneområdet som en bule af sten og sand på bunden. Placeringen giver læ for de fremherskende vindretninger, hvilket igen betyder flere mulige dage på vandet for både turister og fastboende.

Det er flot, at Hvide Sande Havn og styregruppen samarbejder om at skabe endnu bedre rammer for surfere. Der er en klar forventning om, at projektet dels kommer til at give vandsportsfestivalen Waterz endnu et es i ærmet, dels er med til at udvide surfsæsonen i begge ender og dels tiltrækker flere nye elever til surfskolerne, da de bliver eksponeret til sporten ved et af de mest populære udflugtsmål i området, siger Jørgen Iversen fra Erhvervsvækstforum.

Projekt Betweens er ansøgt af Hvide Sande Surfklub og modtager 128.000 kroner i støtte. Revet forventes anlagt senest
medio august.

Surfturisme og kystbeskyttelse tænkt sammen
Bedre strand, bedre bølger og mindre behov for fodring med sand. Det er kodeordene for det andet projekt,
Erhvervsvækstforum støtter i Hvide Sande. Det tager form af et kunstigt rev, der skal skærme kysten mod Vesterhavets
frådende gab, som hvert år æder tonsvis af sand, samtidig med at revet giver bedre bølger til surf-folket.

Det er helt nyt at samtænke kystbeskyttelse og -benyttelse, og vi skal bruge pengene til at modne projektet. Vi skal
have foretaget grundige beregninger af, hvordan revet skal udformes, og hvor det skal ligge, før vi kan gå ind i
projektets næste fase, siger Kathrine Kock Frandsen, destinationsmanager ved Holmsland Klit Turistforening, der står
bag projektet.

Med i projektet er også en opgradering af faciliteterne på land. Og en del af projektmodningen er også at stikke en
finger i jorden i miljøet og høre, hvad der er brug for.

Lige nu er der ikke så meget andet end en camper-plads ved Tungevej for surferne. Vi vil gerne skabe et naturligt
tilholdssted. Måske er der brug for en udkigspost, en opbevaringsplads til udstyr eller noget helt tredje. Det bliver vi
klogere på, når vi har talt med brugerne, siger Katrine Kock Frandsen.

Det er hamrende vigtigt, at vi bygger videre på lige netop de unikke muligheder, vi har her hos os, og kan det
kombineres med kystbeskyttelse, er det alletiders, siger Jørgen Iversen.

Vi tror på, at der er potentiale i at nogle typer gæster, hovedsageligt vandsportsinteresserede Nordtyskere, vil finde
vores område endnu mere attraktivt. Når de først har fået smag for området, kommer de igen og igen – også når de har
stiftet familie og bruger hele paletten af sommerhuse, attraktioner og shoppemuligheder, siger han.

Erhvervsvækstforum støtter forprojektet med 300.000 kroner.

Fakta
I de næste fire år skal Erhvervsvækstforum årligt fordele et beløb på 4.5 mio. kroner til initiativer, der kan skabe flere
arbejdspladser, tiltrække flere borgere, tiltrække flere turister, skabe nye virksomheder og brande Ringkøbing-Skjern
Kommune.